Mi történt a „Málta csodái repülővel a PÉCSI reptérről” utazásunkkal?

✈️ A repülés öröme – és kihívásai:

Utazási irodánk történetében fontos mérföldkőhöz érkeztünk az elmúlt évben: autóbuszos körutazásaink mellett elindítottuk első repülős utunkat, köszönhetően a pécsi reptér újranyitásának. A lehetőséggel élve 2024 őszén megszerveztük Málta szigetére szóló utunkat – az utazást a menetrendhez igazítva 4 naposra terveztük, és a visszajelzések alapján hamar eldőlt: folytatjuk 2025-ben is.

Miért Pécs?

A budapesti repülőtér forgalmától és tömegétől eltérően a pécsi reptér kiszámíthatóbb, nyugodtabb, családias környezetet biztosított – kevesebb kockázattal számolhattunk a késések, poggyászproblémák vagy kapkodások terén. Ez volt az egyik fő oka, hogy belevágtunk a repülős szervezésbe – ezzel egy teljesen új területet megnyitva utasaink számára.

Óriási érdeklődés, nehéz várakozás

Az idei menetrend megjelenésére azonban két hónapot kellett várnunk – ez idő alatt nagy volt az érdeklődés, hogy mikor indul a következő máltai utazás. Mivel bíztunk benne, hogy nagy eltérés nem lesz, időpont nélkül kikerült a tavalyi programunk, amelyre 67 főnyi regisztráció érkezett, akik azonnali értesítést kaptak a menetrend megjelenésekor. Figyelembe véve, hogy repülős csoportok maximum 20–25 főre vannak tervezve, ez háromszoros túljelentkezést jelentett – hatalmas elismerés ez irodánknak!

Menetrend: új év, új kihívás

Végül január végén megjelent a menetrend: csupán heti egy járat, amely a tervezett 4-5 napos utazás helyett 8 napos (7 éj) programot tett szükségessé. Ez megnövekedett költségeket, új programösszeállítást és teljes áttervezést igényelt – mégis kitartottunk a pécsi indulás mellett, és szerencsére utasaink közül is sokan velünk maradtak. Így sikerült elindítani a csoportot – 23 fővel.

A program: utazás, pihenés, élmények

Az új hosszabb menetrendhez alkalmazkodva úgy alakítottuk ki a programot, hogy az egyszerre legyen tartalmas és pihentető. Az 1-1 nap utazással együtt a 8 napból 3 napon szervezett programokon, 3 napon pedig fakultatív lehetőségeken vehettek részt utasaink – nyaralósabb, szabadabb hangulatban.

A fekete leves – járattörlések sorozata

Már-már minden készen állt, amikor május elején a légitársaság bejelentette: az első két máltai járatot törlik. A mi csoportunk a harmadik járatra szólt – ezért azonnal alternatív terveket készítettünk, felkészülve az esetleges további törlésre – ami már érinthet minket is. Folyamatosan tartottuk a kapcsolatot a pécsi repülőtérrel könnyedén, a légitársasággal nehézségek árán. A válaszok rendre megnyugtatóak voltak: a mi járatunkat nem érinti a törlés.

Majd jött május 15. (csütörtök 15:30): a légitársaság minden európai nyári menetrend szerinti járatát törölte – beleértve a mi hazafelé tartó (június 3-i) járatunkat is. Azonnal léptünk: életbe lépett a "B terv" – Budapest felé irányítottuk haza a csoportot.

Május 16. (péntek 9:34): Újabb megnyugtató levél a légitársaságtól, hogy az odaútat (05.27.) nem érintik a lemondások.

Május 16. (péntek 10:44): 1 órával később! Újabb levél érkezett a légitársaságtól: az odaúti járatot(05.27.) mégis törölték. Így 11 nappal az indulás előtt teljes átszervezésre kényszerültünk, Budapestről oda- és visszaúttal, úgy, hogy többen a pécsi felszállás lehetősége miatt jelentkeztek az utazásra.

A háttérmunka

A pécsi indulás ellehetetlenülésével megnövekedett költségek és logisztikai feladatok adódtak. Autóbuszunk a repülőtérre eredetileg Paks–Szekszárd–Pécs útvonalra volt tervezve – ezt Budapest irányába kellett teljesen átalakítani, amelyhez plusz pécsi transzfejáratot kellett indítanunk (pécsi utasokért) és az autóbuszunk Szekszárd-Paks-Budapest útvonalon közlekedett. Így összesen kétszer oda-vissza több, mint 500 km-es különbség jött ki.

A légitársaság utolsó pillanatos döntése anyagi kárral járt (utaztatás, repülőjegy árak növekedése, átszervezés, plusz munkaerők költsége), amelyet az utazás zavartalan megvalósulása érdekében irodánk vállalt és időközben kártérítési eljárást megindította a légitársaság irányába. Azóta tudjuk az eredményt, sikertelenül.

Utasaink elégedettek – és ez a legfontosabb

Az utasaink ebből a rengeteg háttérmunkából csak annyit érzékeltek, hogy a második járattörlés után már 1 órával pontos tájékoztatást kaptak az új menetrendekről, és az utazás változatlan dátummal (de korábbi – hajnali – menetrenddel), jó hangulatban, zavartalanul megvalósult – Pécs helyett budapesti indulással. Többen jelezték, hogy féltek attól, hogy az utazás meghiúsul – de számunkra ez nem volt opció egyetlen pillanatra sem.

Merre tovább?

Bár irodánk főprofilja továbbra is a saját autóbusszal szervezett körutazások/kirándulások, amelynél az utaztatás nagyrésze a saját kezünkben van, de a repülős utak iránti érdeklődés nem hagyható figyelmen kívül. Továbbra sem zárjuk ki, hogy repülős utazást szervezzünk a jövőben, de fontos látnunk: a repülős utakban rengeteg a külső tényező, és a légitársaságokkal való együttműködés – még szakmán belül is – komoly kihívásokkal jár.

Mi lesz a Pécs-Pogány repülőtérrel?

Tájékoztatásuk alapján 2026-ra új légitársasággal kötnek szerződést, így bízhatunk a jövőbeni együttműködésben. A Pécs-Pogány repülőtér munkatársai végig korrekt módon álltak a történtekhez és ami információval rendelkeztek, arról tájékoztattak minket, ezúton is köszönjük!

A Málta csodái Ritalia módra utazásunkról a fotóalbum megtalálható ide kattintva!

Köszönjük a Máltai idegenforgalmi hivatal, a helyi utazásszervező, az idegenvezetőnk és kollégáink munkáját!